Kalifornija 2023

1. del Kalifornija

2. del NP Sekvoja

3. del NP Yosemite

4. del Mono lake in Mount Gould 

ZDA niso bile nikoli ravno visoko na spisku želja kot destinacija za potovanje. Saj ne rečem, imajo res veliko lepe narave, a gre za "filozofski prepad". Država s tako destruktivno politiko za cel svet, ki svojo zgodovino rada prodaja kot eno najstarejših sodobnih demokracij, a v resnici njihova državnost temelji na genocidu nad avtohtonimi prebivalci, ki so ga izvedli "ilegalni migranti" ni nekaj, kar sem si želel zelooo podrobno spoznat. No, v resnici tega potem v vsakodnevnem življenu turista niti ne občutiš. Verjetno tudi odvisno, kam si namenjen, a kot sem napisal, cilj je bila lepa narava, ne obisk mest. Da pa vendarle gre za režim, ki bi rad totalni nadzor nad slehernim posameznikom, ti dajo vedeti že pri vstopu. Oz še prej...že, ko se nameniš tja. Za vstop ni potrebna viza ampak t.i. ESTA. Kakšna je torej razlika med esto in vizo? Najlažje bo razložiti z analogijo, da Američani nobene države ne zbombandirajo, pač pa "demokratizirajo in osvobodijo". In potem, ko končno pristaneš v Los Angelesu (slišal sem komentarje o najslabšem letališču na svetu), si še nek Pedro/Pablo/Juan vzame pravico, da te nadaljne 2-3 ure maltretira in zaslišuje kot največjega kriminalca (ne, ni se zgodilo meni, pač pa Valentini). Malo spominjajo na mestne redarje...prazna glava, prvič v življenju ima neko oblast. Pa še šef ga pohvali, če igra bullyja. Tako, kot smo tudi pri nas občutili nedolgo nazaj...vedno so se našli prostovoljci, ki so zaplinjali ljudstvo, šef je bil pa vesel...

Ok, zdaj, ko sem se izkašljal...kako sem sploh končal tu? Na obisku pri "žlahti". No, Valentinini žlahti. Šiht je Fogijeve zanesel za 1 leto (ali morda kaj več) v San Diego. In tako sva obisk združila s potovanjem. Zadnji dnevi pred dopustom so bili na šihtu pri obeh kar intenzivni, od zadnjega pa je tudi že kar nekaj minilo...celo poletje nič. Natančen plan potovanja nastane šele v 3 dneh obiska: 2 dni NP Sekvoja, 3 dni NP Yosemite, jezero Mono in Univerzitetni vrh. Vse super...edino malo sem se zakalkuliral v dnevih...premalo jih imava na razpolago😅 A kljub vsemu je bila realizacija skoraj 100% 😁 

Sprva sva se pogovarjala o kamperju, nekatere ponudbe so zgledale še dokaj ugodne, a ti zraven vsilijo še obvezno zavarovanje, dodatno zaračunajo čiščenje, pri teh ugodnih ponudbah pa gre vedno še za ali zelo omejene kilometre (dodatne potem drago plačuješ) ali pa predelane stare pick-upe, ki so zelooo žejni...bencin je pa v ZDA presenetljivo drag. Računica je bila za 1 teden tako vedno čez 1000 zelencev, celo bolj proti 1500. Tako si omisliva spanje v avtu. Prtljage ni veliko, podrti sedeži in se čisto fajn spi. Na avtocestnih počivališčih je to povsem legalno, v veliko primerih tudi na Walmartovih parkiriščih. Vsaj v manjših krajih načeloma povsod. Je pa vendarle fajn prej vprašat v trgovini. Forumi omenjajo še več različnih možnosti, kot so parkirišča fitnesov cerkev...ampak tega ne morem komentirat, ker se nisva posluževala 🙂

Aja, bencin... V ZDA je vedno veljalo, da je precej cenejši kot pri nas. Pa se je v zadnjem letu močno podražil. Pa ne da tudi oni plačujejo ceno vojne v Ukrajini? Kakorkoli, v Kaliforniji je cena okoli 6 dolarjev na galono, blizu 1,50€/l. Ima pa menda Kalifornija znatno dražji bencin kot ostale zvezne države. Pa še precej slabši je kot naš. Standard je 89 oktanski, boljši je 91, 93 pa že premium. Takega smo imeli še pod Jugoslavijo, zdaj pa ga verjetno že 30 let ni manj kot 95. Avti pa vsi bencinarji in avtomatiki. Razen štromarjev, teh tudi ni malo. Največ avtov je japonskih. Oz azijskih. Ameriški zastareli in požrešni motorji pri teh cenah bencina pač niso več konkurenčni. Aja, od evropskih pa so vidni samo nemški. In tudi teh ni malo. 

Asfaltirane imajo ogromne površine. Bi rekel, da vsaj 2x več asfalt na prebivalca, kot pri nas. Presenetljivo so pasovi na cestah ožji. Pri omejitvah je sploh kaos, ne vem, če sploh imajo kakšna pravila glede tega, ali moraš stalno gledat table. Sicer pa stacionarnih radarjev nimajo pa načeloma tudi velja, da nisi v prekršku, če voziš tako hitro kot večina. Dobra rešitev se mi zdi (seveda to pride v poštev, ko že imaš 3+ pasovno cesto, ne gradnja novega pasu) "HOV" pas. Po njem se lahko vozijo samo vozila z vsaj 2 osebami. Dejansko pripomore k zmanjševanju zastojev. Meje med "običajnimi" cestami in AC so močno zabrisane, saj ima stvar, ki zgleda kot AC potem čisto običajna križišča in semaforje. So pa to 2 pasovnice, pri 3 in več tega ni. Pa v glavnem so brezplačne. 

Kdor šimfa Slovenske železnice (grajo si pogosto res zaslužijo), naj proba ameriške. Prodajalka kart 3x suvereno ponovi, s katerega perona pelje vlak, a glej ga zlomka, napačno. Povsem zmedeni so bili tudi domačini. Eden, ki se je pogovarjal po telefonu vmes vreče "I just hope I`m on right train". Štarta z 20 min zamudo. Nekaj je še sprevodnik do zvočniku obljubljal, da se to da nadoknadit, a na - glede na vozni red - 2 urni vožnji, pridela še dodatno uro. Cena pa kot bi bile zlate tračnice. 30€ za slabih 150km. 

Po še en stereotip: debeli Američani. Ja, res je precej večji delež debelih kot pri nas. A ko malo bolj opazuješ je to močno "razredno" pogojeno. Med policaji, varnostniki, čistilkami, trgovkami...je debelih res ogromno. V bolj elitnih soseskah, pa med tistimi, ki zgledajo lokalci niti ne. Tam bi celo rekel, da je precej že kar "obremenjenih" z zdravim življenjem. Potem te presune, da si tisti slabše plačani dejansko ne morejo privoščiti hrane in jejo sam junk. Hrana je namreč res draga. Vsaj zadeve, ki zgledajo užitve. Zelenjava sadje, meso (kosi mesa, ne ultra predelano), to ima res visoko ceno. Medtem ko je čips, kokice in podobne zadeve v žakljiv, v velikosti tistih za pasje brikete, smešno poceni. 

Dovolj uvoda, gremo končno potovat😁 Po 3 dneh na obisku naju čaka kar dolga vožnja proti NP Sekvoja. Dobrih 500 km. Šele ob 12 dobiva avto, potem je potrebno še pretovorit prtljago in ker danes ne bi več kaj dosti videla, se nama niti ne mudi. Tistih 5ur vožnje ravno do takrat, ko bo za it spat. V Tujareju je zadnji Walmart, nabaviva še par reči vključno s plinskim gorilnikom. Vseeno vprašam trgovko na blagajni glede njihove politike spanja na parkirišču pa je odgovor precej jasen "No problem at all" Da vidimo kako to gre...

odhod iz Lj

ta kosila na letalu so vedno...zanimiva ;) 

ne, ni gradbena ali tehnična trgovina...pač pa hrana...

kako je že tista o ležanju na plaži



Izjemno nevarno početje...tak zmaj namreč ogroža varnost vojaških letal, ki vzletajo in pristajajo v bližnji bazi. Ni čudno, da so američani izgubili vse vojne po 2. svetovni...


filmska plaža



med sipinami so piknik prostori


Perfektno urejene zelenice in gredice. Kalifornijo je več let pestila suša in vmes je bilo zalivanje prepovedano. Nekatere je to moralo kar boleti...

skoraj povsod se lahko parkira za cesto

proti severu po 6 pasovnici


(nadaljevanje je zaradi preglednosti in lažjega iskanja lokacij opisano v več delih)

NP Sekvoja

NP Yosemite

Mono lake in Mt Gould

Hitro je šel teden mimo in še 2 dneva sta ostala pred dolgim letom nazaj. Druženje, pazit otroke, še malo po San Diegu...ter počasi priprava na...hja, konec dopusta...

Za konec še finance. Vse skupaj, torej z letalsko karto, vsi prevozi, spominki, Coris...naju je prišlo dobrih 1350€ po osebi. Letalska karta je bila res poceni, 450€. S "kabinsko" prtljago, a sem uspel 60l ruzak spravit v tisto škatlo, ki imejuje velikost. Pot preko Munchna, Londona in Los Angelesa je trajala cel dan in pol. V eno smer seveda. Pa še s tekanjem po Heathrowu in vkrcanjem na naslednji let 2 min "čez uro". Direktna linija Munchen - San Diego pa sploh ni bistveno dražja, če nekoliko prej kupiš karto. 

Hrana je kot rečeno draga, vsaj normalna hrana. Če posebej, če ješ zunaj (tukaj bom napisal "baje"), kot tudi razni hoteli in apartmaji, kampi so pa relativno poceni. Plačaš samo parcelo, nič za posameznega človeka. Načeloma velja, da je na parceli lahko do 6 ljudi. Na vsaki parceli je že roštilj in miza. Na noč sva plačevala nekje 35-45€. Presenetljivo so obširna območja brez kakršnega koli telefonskega signala. Pogosto je tako tudi v kampih, ti pa ponujajo opcijo zaračunavanja dragega zaračunavanja podatkov. Avto za 7 dni je bil 260€. Toyota rav 4. Dobi se tudi kaj ceneje. Je pa pogosto tako, da tiste najcenejše ponudne veljajo samo za ameriško vozniško. Bencin za slabih 2100km pa 220€. 

Sierra Nevada ostaja v ozadju, mi2 pa nazaj proti jugu


Ni čisto kaktus in ni čisto drevo...tem rastlinam je celo posvečen en narodni park

La Jolla...severno predmestje San Diega

Kuceljček nad mestom. Nižji od Šmarne, a se sem gor ne hodi. V imenu varovanja narave niti poti ni. Samo cesta.

pogled proti jugu...v daljavi Tijuana





ko milijone let ocean buta ob obalo





Union station: glavna železniška in avtobusna postaja v Los Angelesu





Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Mang(a)rt po Via Italiana (27.8.2023)

Grintovec (18.2.2024)

Begunjščica skozi Y (25.1.2024)